New york, Downtown

11 maart 2018 - New York City, Verenigde Staten

Onze eerste dag hadden we al snel vol gepland, je wil zoveel mogelijk zien in deze grote stad. Eerst een stevig ontbijtje met wat worstjes en een eitje. Aan tafel bestudeerden we het metroplannetje al want die zouden we vandaag een aantal keer gaan nemen. We vetrokken om half 9 richting downtown Manhattan. Onze eerste bezienswaardigheid was het 9/11 memoriam museum op ground zero. Dit is de plaats waar de world trade twin towers stonden en de terroristische aanslag dus plaats vond 11 september 2001. We waren er vroeg bij dus niet zo lang moeten aanschuiven aan de kassa, terwijl je in de korte wachtrij staat kijk je rond en denk je automatisch aan de gebeurtenissen van 9/11. Hier was het! Op deze plaats stond de wereld even stil! We moeten eerst onze rugzak af nemen en op de grond zetten van een police officer nog net voor we binnen gaan, zodat de hond die erbij was even kon snuffelen aan de zak. Niks verdacht bij natuurlijk dus kunnen we binnen gaan. Jaaaa lap! Weer door een metaal detector, rugzak door een machine, eigenlijk dezelfde controle als op de luchthaven want het flesje cola dat we bij hadden hebben we meteen mogen weg gooien. Die controles zijn echt streng, achja misschien wel te begrijpen. In het museum zien we echt aangrijpende beelden, en komt alles weer terug. Je kan luisteren naar de telefoongesprekken van mensen die in het vliegtuig zaten en tevens ook hun laatste telefoontje was naar hun geliefden. Je luistert echt met een krop in de keel. Zo staan er in het museum ook half afgebrande brandweerwagens, brandweerhelmen en is er een muur waar de foto's van al de slachtoffers die om het leven kwamen die dag. Overal hangen enorme foto's en zie je beelden van de aanslagen, uit alle hoeken gefilmd. Met tranen aan de achterkant van je ogen beleef je die dag weer. Zo aangrijpend! Met rillingen tot diep in mijn ruggengraat en met kippenvel op mijn armen, zo bekijk ik sommige beelden terug. Onwaarschijnlijk, steeds weer, and again and again als je die tragische beelden herbekijkt.  Na al de emotie komen we het museum buiten en gaan we naar de plaats waar de torens stonden. Twee laaggelegen waterbakken markeren precies de plaatsen waar vroeger de torens stonden. Het wateroppervlak wordt onderbroken door leegten, precies of het water valt in een zwarte gat. De bakken worden constant gevuld met water dat langs de muren naar beneden stroomt, net  een waterval. Langs het monument is een koperen reling gebouwd met hierop de lijst met de namen van alle slachtoffers. Dan besluiten we om het nieuwe one world trade center te gaan bezoeken dat pas in 2015 zijn deuren opende. Je kan met een lift naar de 100 ste verdieping gaan. In de lift zelf wordt 360° op de muren het uitzicht wat je hebt geprojecteerd, in nog geen halve minuut ben je boven. Dan bekijk je op een gigantisch groot scherm een futuristische video en na een kort spektakel schuift ineens de wand open en bekijk je New York vanuit een totaal ander perspectief. Meer dan 500 meter hoog sta je te kijken naar de empire state building, Brooklyn bridge, vrijheidsbeeld, en de rest wat de stad te bieden heeft. Even wat foto's maken en dan terug naar beneden. Etenstijd! Burger king zou wel smaken. Daarna lopen we richting financial district waar ook Wall street ligt en de fotogenieke stier staat, probeer hier maar eens een foto te nemen van de bronstige bull waar niemand op staat, zo druk dat het ons niet lukt. Dan besluiten we om met de ferry langs het state of Liberty te varen of beter bekend als het vrijheidsbeeld. Na ongeveer een uurke varen zijn we weer terug op Manhattan en nemen we de metro terug richting ons hotel. Eenmaal we in de buurt van ons hotel zijn horen we de NYPD weer volop rijden. De buurt is afgesloten en er staan zwaailichten overal, de tv ploeg staat te filmen en er staat een opdringerige menigte foto's te nemen. Even vragen wat er aan de hand is. Hi sir, what's happening? We found a suspicious package sir, would you please do not stand on the middle of the street. Ok dank u, haha verdacht pakketje dus. Amai zeg, en dat 2 straten van ons hotel. Goed snel even alles op de kamer droppen en dan naar times square om te gaan eten bij Hollywood planet! Hollywood planet is huge! Big, bigger biggest! Hier kan 500 man zitten, en we stonden te wachten op een tafeltje zoals je in een wachtrij staat in Bobbejaanland ofzo. er hangen levensgrote auto's aan de muur, aan het plafond vliegtuigjes en ufo's. Je kijkt de ogen uit je kop, en dan moet je nog bestellen. Voornamelijk hamburgers, pizza's en salades kan je hier eten. De hamburger van molleke was kei goed, mijn pizza was niet zo speciaal. Voorral de setting waar we zaten was indrukwekkend. Daarna nog even m&m winkel bezocht op times square, wel liefst 3 verdiepingen aan artikelen van de bekende snoepjes. Ik moest al lachen toen ik nog maar de m&m mannetjes geprojecteerd zag op de enorme billboards en moest denken aan het reclamespotje "Vooruit in de kom,... Ga zelf maar in de kom" hahaha...We gaan het weer niet al te laat maken en besluiten om terug naar het hotel te gaan met de metro, ...even nog langs Broadway lopen en daar de metro in. We zijn er morgen weer, ... met meer weer! En hopelijk eens wat tijd voor foto's.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicky maes:
    11 maart 2018
    Kippenvel verhaal.weer netjes geschreven ge doet da goe
  2. Make:
    11 maart 2018
    supper om dat zo te volgen
  3. Jessica Fannes:
    Pakkend van 9/11
    Pffff....

Geweldige ervaring weer
    ......

Kijken weer uit naar meer !
  4. 12 maart 2018
    Amai wat een verhaal.. leuk om dat zo te kunnen volgen 🤗 groetjes tante mimi & Nicky
    Xxx
  5. Elpedro:
    12 maart 2018
    nice, i gone make it there.