Op het einde van het land, bovenop een rots staat een tempel… of zeg gewoon Uluwatu

15 juni 2022 - Sanur, Indonesië

Oef, Molleke is aan de beterhand. Wat een goede nachtrust kan doen met een mens. Gelukkig maar,…we moeten onze plannen niet weinigen voor vandaag, we hadden speciaal gisteren nog geen hotel geboekt om te kunnen slapen. Dus eerste werk vandaag, een hotelletje zoeken op internet.Dan nog  snel, snel, snel ontbijten op de kamer en het nodige allemaal nog inpakken en weg wezen want onze gids is weeral onderweg om ons mee op pad te nemen. Vandaag rijden we eerst naar Garuda Wisnu Kencana Cultural Park, of om het gemakkelijker te maken, het GWK park. In dit park staan reusachtige beelden van de goden Garuda, Wisnu en Kencana. Joost mag het het weten wie of wat deze goden zijn. Eigenlijk stelt dit park wel teleur want het heeft ook niet veel méér te bieden dan wat rond wandelen in een park met maar drie reuze beelden. Als je alles op voorhand eens wist, haha… we maken er het beste van en gaan dan maar met de drie goden op de foto. Molleke krijgt weer een klopke van de zon, dus de kans is groot dat ze gisteren toch een kleine zonnesteek heeft opgelopen. Daarna rijden we naar de Uluwatu tempel .”ulu” betekent” einde van het land” en “Watu” betekent rots. Deze tempel is gebouwd op de kliffen ongeveer 80 meter boven de zeespiegel in de Indische oceaan, en ligt helemaal in het zuiden van Bali. Het tempelcomplex is vrij klein maar de tempel wordt als een bezienswaardigheid aanschouwd door de ligging. De zonsondergang zou hier waanzinnig mooi zijn, maar jammer genoeg ook zo druk. Dat laten we dan maar aan onze neus voorbij gaan en bekijken het plaatje dan maar met volle zon, en overal rond ons aapjes. Deze apen zijn niet zo vriendelijk als in het monkey forest waar we een tijdje terug nog zijn geweest. Deze apen krijgen dan ook geen eten en zijn volledig op zichzelf aangewezen. Wat deze apen van toeristen kunnen mee graaien, zie je enkel terug als je de aap betaald met voedsel. Of beter gezegd , je een local betaald omdat HIJ…de aap lokt om eten te geven in ruil voor wat de aap van je heeft gestolen. Onze gids waarschuwt ons dus op voorhand om niets mee te nemen wat de apen kunnen af pakken. Zoals een zonnebril, flesje water, rugzak,… We waren nog geen vijf minuten ter plaatse of er had al een aap een vrouw haar teenslippers gestolen. De tempel zelf mag je niet betreden als toerist en is enkel bedoeld voor hindoes die komen om te offeren. Onze gids loopt al de hele dag te manken en is blijkbaar de dag ervoor al naar een dokter geweest omdat hij pijn heeft aan zijn voet. We gaan beter maar eerst lunchen zodat we even kunnen zitten, eten en iets fris drinken. We bespreken nog even wat we na de middag gaan doen, we zouden eventueel naar Nusa dua kunnen gaan om op het strand te relaxen of watersport te kunnen doen zoals snorkelen of over de zeebodem wandelen, jetskiën… Maar we het is echt te warm om onze tijd op het strand door te brengen, Molleke houdt al niet van snorkelen en naar vissen gapen dus besluiten we om naar een shoppingmall te rijden in het drukke centrum van Kuta. Daar binnen is het lekker fris en kunnen we even vrije tijd doorbrengen. We laten onze gids op de parking in zijn auto. We gaan ook nog iets drinken want we vinden een plaatsje waar ze cola zero verkopen. Na voldoende afgekoeld te zijn besluiten we om naar ons hotel te gaan in Sanur. Het grand Palace hotel wat we vanmorgen nog geboekt hebben. Even eens geen typisch  kleinschalig Balinees hotel maar een groot hotel, waar we met zekerheid kunnen zeggen dat de airco werkt, dat er warm water uit de douche komt en we geen stopcontacten uit de muren trekken. Eerst brengen we onze bagage naar de kamer en daarna gaan we nog even een duikje nemen in het zwembad. De rest van de avond vullen we weer met een avondwandeling, een terrasje doen aan zee en natuurlijk nog dineren in….jawel de McDonald’s. En als afsluiter nog een koffietje van bij de Starbucks ,en zo is de dag weeral ten einde.