Oost Nusa Penida

13 juni 2022 - Nusa Penida, Indonesië

We moesten vroeg op staan om onze boot te kunnen halen. We stonden op om half 6 want onze gids zou om half 7 aan ons hotel staan.  We moesten nog een klein ontbijtje naar binnen werken en wederom weer een kleine koffer inladen voor de komende nacht door te brengen op het eiland Nusa Penida. Nusa penida of dieveneiland is een eiland bij Bali en  behoort tot het Balinese regentschap klungkung. Het eiland is ongeveer 20 kilometer lang en 12 kilometer breed. De vorsten en de hoogste rechtbank van klungkung gebruikten dit eiland vroeger als gevangenis en verbanningsoord. Ook de naam van het eiland verwijst hiernaar. Ook was er het plaatselijke gebruik van het kliprecht waarbij gestrande schepen werden leeggeroofd. Maar het is vooral de kustlijn die verbazingwekkend mooi is met enorme rotsformaties. Het plan is om eerst de oostkant van het eiland te bezoeken en de volgende dag de westkant. Maar goed, eerst dus nog een autorit van een uurtje naar Sanur waar onze gids ons op de boot zet. Hij zelf gaat niet mee, maar geen nood hij heeft nog een andere broer die op dat eiland woont en ons zal vergezellen. De boten liggen een 20 tal meter verderop in het water dus we worden bevolen om onze schoenen uit te trekken. Onze schoenen werden in een grote bak gesmeten bij tal van andere schoenen. Vervolgens moesten we dus door de zee en soms hevige golven tot bij de boot geraken. Gelukkig was de bemanning zo attent om onze bagage, en die van andere reizigers zonder ongelukken aan boord te krijgen. We bereiken de boot zonder kleerscheuren maar wel met een natte broek. Onze vaartocht duurt ongeveer drie kwartier. We zien de broer al staan alvorens we van boord gaan, hij heeft zichzelf kenbaar gemaakt want hij heeft een bordje vast met Mr Kim op… haha. We zoeken onze schoenen terug uit de bak en we kunnen weer op excursie. We rijden eerst naar Diamond cliff en Diamond beach.Het uitzicht vanaf de top op Diamond beach is er een die zo van een ansichtkaart afkomt. Een prachtig wit strand, zijde blauw water, kalkstenen kliffen en palmbomen creëren samen een droombestemming. Je kan er langs twee kanten trappen afdalen om op2 verschillende stranden te komen. We kunnen helaas niet aan de mooiste kant naar beneden omdat de zee te wild is. Het strand is niet breed en het strand ligt tussen de zee en de enorme kliffen, dus gevaarlijk. We maken van bovenaan dan maar enkele foto’s en lopen de trappen af langs de andere kant van de rotsen waar we wel tot op het strand kunnen. Hoeveel trappen dat waren hebben we niet geteld maar in ieder geval het waren er veel. Dat merkten we op toen we terug omhoog moesten gaan. Eens we terug boven waren moesten we toch even bekomen, en wat later stopten we nog om te lunchen. Eens we terug op krachten waren begonnen we voor deel twee van de uitstap, namelijk thousand Island view point en tree house. Thousand Island dankt zijn naam aan de verschillende rotsformaties die uit de zee opduiken ,en zorgt wederom ook voor een spectaculair uitzicht. Tree house is een boomhut die uitzicht geeft op alweer een fascinerend decor waar we  10 euro voor moeten betalen om foto’s van te mogen nemen, dat slaan we dan maar over en we maken wel foto’s op andere mooie locaties. Zo ergens in de namiddag brengt de gids ons naar ons spotgoedkoop hotelletje. De kamer stelt niet veel voor, er is gelukkig wel een zwembadje en een leuke tuin waar we in kunnen zitten. Wanneer het begint te schemeren wandelen we naar een restaurantje in de buurt van het hotel. Overigens het enige restaurant in de omgeving, maar daarom niet minder gezellig. Er hangen schommeltjes aan de bar om te zitten, er zijn zitbanken, en er is een verlicht zwembad voor de gasten.  Wanneer we net klaar zijn met ons diner worden we getrakteerd op een flinke regenbui en onweersgeluiden. We besluiten dus om best nog maar even te chillen op de grote banken en te luisteren naar het onweer. We zitten overigens overdekt maar toch in de buitenlucht. Wanneer het stopt met regenen wandelen we terug naar ons hotelletje. Weeral een dag voorbij, en morgen verkennen we de west kust van Nusa Penida.

1. Nicky maes:
    13 juni 2022
    1.2.100.150.400.433.543.675 nog meer trappen haha.
    Rust nog maar goed uit of maak nog mooie uitstappen,het zal zo vrijdag zijn toppers.
    Hier zijn er 2 die al niet kunnen wachten om tantie en nonkel kim terug te zien .
    Is veel te lang zeggen ze hier.