Lions head 🌄

6 oktober 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag extra vroeg uit ons bedje om…. Jawel de zonsopgang te zien vanaf Lions head. Sommigen zullen zeggen, goed zot. Maar die mensen hebben ongelijk. Ten eerste is het na de middag veel drukker om deze berg te bewandelen en te beklimmen. Ten tweede is het ook een stuk warmer, en ten derde is het met zonsopkomst veel mooier en specialer. We zetten de wekker de dag ervoor om kwart voor 4. We regelen al een Uber die ons om half 5 kan komen ophalen om ons aan de voet van de berg af te zetten. s’ Morgens eten we nog wat cornflakes, nemen we onze hoofdlampjes en een warme trui mee en we vertrekken. Onze Uber driver staat ons al op te wachten. Eenmaal aangekomen aan de voet van de berg, zetten we onze lampjes op en kunnen we aan de klim beginnen. Het eerste deel van de tocht  is nog redelijk vlak. We hebben al een uitzicht op de nog donkere stad, waar toch al vele lichtjes branden. Onderweg vinden we op een rots een iPhone. Wanneer ik op het touchscreen tik verschijnt er een foto van een jong koppeltje. We besluiten om de gsm maar mee te nemen naar boven, want het kan dat iemand juist voor wij daar waren zijn de iPhone vergeten is. En normaal gezien zouden we die mensen toch moeten herkennen van de foto op het schermpje. We doen niets overhaast want op sommige plekken is het toch even uitkijken waar je stapt, en al zeker in het donker. Het wordt toch al iets stijler op gegeven momenten, en we horen wat geroezemoes achter de hoek. 2 Hollandse meisjes die paniekerig komen aanlopen. Eentje vraagt, “can  i ask you something? Did you find a mobilephone?”. Wij antwoorden volmondig , “Yes” waarop het meisje dolgelukkig een gat in de lucht springt. Na een korte babbel wandelen we weer omhoog, de meisjes gaan al weer wat verderop want zij waren met nog 2 anderen. We komen nu aan het stijle stuk van de berg, en dit wordt echt klauteren en jezelf een weg banen over rotsen, stenen en af en toe wat kettingen, haken of laddertrapjes. We komen tijdig boven om de zon nog te zien opkomen. De meisjes zijn ook al boven. En er zit nog wat volk, en na ons komen er nog een tiental mensen boven aan. We zetten ons op een rots en kijken hoe de zon het landschap kleur begint te geven. We zien de Tafelberg natuurlijk ook. We genieten nog even na van de stilte en we keren langzaam terug naar de bewoonde en drukke wereld. Onderweg naar beneden wordt het ook al veel drukker, en we zien halverwege mensen hijgend naar boven komen. Die hebben nog een heel stukje af te leggen, denken we dan. Wanneer wij beneden  aankomen nemen we de Uber naar Kirstenbosch, en gaan we de botanische tuin bezoeken. Ja we geven er weer een lap op vandaag. Deze tuin is ook een populaire bezienswaardigheid, ook al zijn we niet zo een grote plantenliefhebbers. We vermaken ons toch en wandelen over een kronkelende brug die hoog in de boomtoppen hangt. We gaan ook nog met de Uber naar waterfront, en we gaan bij de organisatie nog informatie vragen voor ons bezoek aan robbeneiland. We komen van een kale reis terug want al de boottochten zijn volgeboekt tot en met zaterdag. Dus dat zullen we helaas niet kunnen bezoeken. Van waterfront wandelen we over de promenade naar ons appartementje. Deze promenade loopt langs de kustlijn, en op elk moment van de dag komen hardlopers, fietsers of gewoon wandelaars hier de zeelucht opsnuiven. Langs deze gezellig drukke promenade zijn ook grasvelden waar inwoners van Kaapstad hun honden komen uitlaten, is er een minigolf en zijn er wat koffiebars. En langs de andere kant heb je dus de oceaan die zijn golven tegen de dijk kletst. En vaak erover ook, dit vraag je maar aan molleke. We sluiten de avond af in ons appartementje.

1. Nicky maes:
    6 oktober 2023
    Wooooow weer zo prachtig.
    Lekker pittige wandeling denk, maar weer zo mooi.
  2. Make:
    6 oktober 2023
    die wandeling is levengevaarlijk in de donkere