De Tafelberg

5 oktober 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De eerste ervaringen met Kaapstad wat mij betreft zijn alles behalve Afrikaans te noemen, omdat het zo een toeristische stad is. Waarmee ik zeker niet mee wil bedoelen dat het geen leuke stad is. Maar gewoon anders dan de steden waar we voordien waren. Kaapstad heeft wel superveel te bieden natuurlijk. We weten op voorhand wat we absoluut willen zien, maar nog wel niet juist welke dag wat. Dus moeten we proberen de dagen wat te plannen. Zodat we toch het maximale eruit kunnen krijgen. De eerste avond waren we dus al is het district Waterfront beland en zijn we even gaan kijken waar we de boot kunnen nemen naar Robbeneiland. Het loket was al gesloten, ook al kwamen we enkel maar voor informatie. Er liep wel een security rond die ons wist te vertellen dat we elke dag gewoon de boot konden nemen. De boot vertrekt dagelijks om 9:00, 11:00 , 13:00 , en de laatste boot om 15:00 u. Goed dat weten we dan ook al weer. We wandelen nog wat rond en verkennen deze streek al een beetje. We gaan redelijk op tijd terug naar ons appartementje, onderwegen kokkerellen zelf voor ons eigen. We hadden voordien ook nog bij de supermarkt geweest om gewoon simpel wat noodels, soep, en brood te gaan halen. Dat smaakte echt, gewoon soep met brood in plaats van alweer op restaurant te gaan.  De volgende ochtend hadden we een bezoek aan de Tafelberg gepland. De Tafelberg in Zuid-Afrika is een van de bekendste bergen ter wereld. De berg die de achtergrond vormt van Kaapstad, dankt zijn naam aan de platte bovenkant, waardoor de berg een beetje lijkt op een tafel. Wereldberoemd, want dit is trouwens 1 van de 7 wereldwonderen der natuur. Je kan verschillende wandelingen maken naar boven, of je kan het de easy way doen zoals ons. Met de kabelbaan dus. Elke 10 minuten gaat er een cabine naar boven met 65 personen. De vloer van de cabine draait rond, dus je krijgt een 360 graden uitzicht over de omgeving. Als het weer te slecht is doordat er teveel wind staat, of er een wolkendek is bovenop de Tafelberg, dan gaat de kabelbaan niet. Dus je kan best bij mooi weer éérst de Tafelberg bezoeken. Als het weer omslaat terwijl je boven op de berg bent, dan klinkt er een sirene. Dit is een waarschuwing dat de kabelbaan op het punt staat om te gaan sluiten. Als je dit signaal negeert dan zit er niks anders op dan te voet naar beneden gaan. We stappen in de lift en gaan omhoog. We staan bovenop de Tafelberg, weeral iets om af te vinken van ons lijstje. We kijken uit over de stad en de Atlantische oceaan. We maken een wandeling op deze berg, zien vele plantensoorten en kleurrijke hagedissen. We zien ook nog een andere berg liggen ten midden van de stad. Deze berg lijkt een beetje op een liggende leeuw, en het hoogste gedeelte  van de berg dankt zijn naam dus ook aan Lions head.  Lions head beklimmen staat ook nog op ons lijstje van “must do’s” in Kaapstad. Maar dan wel zéér vroeg om de zonsopkomst te kunnen zien van op deze berg. Na het wandelen op de Tafelberg gaan we weer omlaag met de “heisbakkie” of lift. Eenmaal beneden fixen we weer in no time een Uber. Deze brengt ons naar Bo-Kaap. Weer een andere wijk ten midden van Kaapstad. Bo-Kaap is de kleurrijkste wijk van Kaapstad, want het merendeel van de huizen zijn geschilderd in allemaal andere kleuren. Deze wijk is wel ondergeschikt in een niet veilige buurt, dus beter ook niet te lang hier blijven rond dolen. We bekijken de gekleurde huizen, nemen wat foto’s maar het is enkel jammer dat overal auto’s deze foto’s verpesten. We zien ook vele zwervers, die ons nu en dan al aanspreken. Dat is dan maar het signaal om hier op te krassen zeker. We lopen te voet recht down Town in. Ook wederom hier zie je het contrast met de gezellige buurt Waterfront. We besluiten om naar het voetbalstadion te wandelen waar de WK finale in 2010 gespeeld geweest is. Natuurlijk geraken we er weer niet zonder de spreekwoordelijke kleerscheuren. Onze Google maps op de telefoon geeft enkel een weg aan die niet toegankelijk is voor voetgangers. Maar we trekken ons dat natuurlijk weer niet aan, en zijn op een gegeven moment verplicht om op de autostrade te wandelen. Zullen we dat wel doen? We zien in de verte nog een Afrikaan op deze weg wandelen. Ja het moet dan maar… Deze autostrade heeft ook geen pechstrook en we zien de auto’s langs on voorbij scheuren. Ik zei tegen molleke dat ze maar beter niet achterom kijkt, en zo dicht mogelijk langs de betonblokken van de baan blijft lopen. Ik loop best achteraan want ik had een opvallend geel shirt aan, wat beter opvalt natuurlijk. Man man, zo gek als iets eigenlijk. Maar enfin we geraken bij het stadion en eigenlijk stelt het langs de buiten kant niet zoveel voor. Weet je natuurlijk niet van tevoren, ik hoopte op een shop ofzo nog waar je even door kon wandelen. Dan zijn we maar terug naar Waterfront gegaan en hebben we daar onze spannende dag nog gezellig afgesloten.

1. Nicky maes:
    5 oktober 2023
    Idd zo gek als iets eigenlijk haha.
    2 levensgenieters