Busy days on holiday!

13 maart 2018

Vandaag is het 13 maart, alvast gelukkige verjaardag Kim V. D! We zijn op moeten staan om 2 uur, kot in de nacht zoals we dat bij zeggen. We moeten naar Newark Airport in New Jersey om onze vlucht te nemen naar Miami. En eerlijk is eerlijk, we hebben er zin in want het is zonet beginnen sneeuwen hier en ze verwachten weer een stevige lading verse sneeuw net zoals een paar dagen geleden. Als je er over nadenkt zijn de weergoden ons goed gezind geweest. Net tussen 2 hevige sneeuwbuien naar hier komen. Laat me eerst even vertellen over de afgelopen paar dagen. We waren na ons ontbijt richting Central Park vertrokken met de metro. Omdat je er te voet veel te lang over zou doen om het park te verkennen besloten we om een fiets te huren, en omdat het leuk is eens een keertje door Central Park te fietsen. Deze fietsen waren de komende 3 uurs van ons. Central Park noemen ze de groene longen van New York, omdat het midden in de bruisende stad ligt en je daar even kunt ontstressen en je kunt je even afzonderen van de drukte. Je hebt een fietsroute, een wandelroute, en een route voor te joggen. Bezie het als bij ons een autoweg, de straat is dan de fietsroute, de pechstrook het wandelpad en het voetpad bijvoorbeeld de looppiste. En dat dan omringd door bomen, bruggetjes en vijvers. Het park is net even iets anders dan het stadspark dat wij bij ons hebben. Zeer groot, zeer druk en toch rustig, en vooral zeer gezellig. We waren nog maar 5 minuutjes aan het fietsen en wilden wat foto's nemen. Fiets even aan de kant gezet, je kent het wel, even poseren en klik. Nu nog even wat filmen dat molleke eraan komt gereden.  Hoor ik ineens ..."THIS IS NOT THE BIKE TRAIL , YOU CAN'T PLACE YOUR BIKE HERE GOD DAMNIT" ... Een loopster die dus van haren toren aan het  blazen was omdat ik dus blijkbaar mijn fiets tegen de omheining had geplaatst OP de looppiste. Ja zeg, hoe kan ik dat weten. Dus ik antwoord op een beleefde toon zo van "sorry ik wist het niet..." ik kon mijn zin nog niet afmaken voor ze me weer de mond snoerde en vlijmscherp terug antwoordde  "DO YOU SEE HERE ANY OTHER BIKES ON THE RUNNING WAY ???" terwijl  ze ter plaatse bleef lopen en  gebaren maakte met haar armen. Ik dacht niet met den deze hoor, " DO YOU SEE SOME BODY ELSE YELLING JUST BECAUSE THERE IS A BIKE PARKED ON THE RUNNING WAY???... JEEEESUS " hahaha de dame in kwestie liep lekker verder, en een andere dame die de conversatie had gevolgd excuseerde zich tegen me omwille van het gedrag van de boze loopster. Ok, we rijden verder zonder enige andere incidenten en zonder regels van het park te overschrijden. Misschien deden we dat wel maar maakten ander hun daar geen zorgen over. Sommige stukken gaan bergop, niet zo heel stijl maar wel best lang aan één stuk. Achja alles wat je omhoog gaat, ga je ook terug naar beneden. We stoppen ook bij strawberry fields , dit is de plaats waar John Lennon is vermoord. Strawberry fields is een 10.000 m² groot deel van het park ,Het gebied is vernoemd naar het Lied Strawberry Fields Forever van John Lennon en Paul McCartney. Er is een gedenkplaats aan gelegd, een grote cirkel bestaand uit allemaal zwart witte mozaïek steentjes en in het midden staat een enkel woord "IMAGINE" bekend van één van zijn grootste hits. Eenmaal terug uit het park gaan we onze fietsen terug brengen. Onze volgende stop is de Trump tower op the 5th avenue. Een iets sjiekere straat met de alom bekende mode winkels. Vóór de Trump tower staan enkele protestanten met slogans zoals "worst president ever". Wat ik ook vindingrijk vond was het bordje...  "Shit hole" en dan met een pijl naar boven wijzend richting de Trump tower. We zijn even binnen gaan kijken en wederom moest alles gecontroleerd worden, rugzakken,camera en dergelijke moesten weer door de scanner voor we binnen mochten. Niet veel te zien eigenlijk, een echt shit hole dus. Eenmaal terug buiten komen we bij Tiffany & Co, een zeer bekende juwelier in New York, beter bekend van film, boek en song Breakfast at Tiffany's. Dan lopen we door Rockefeller center, en zien we het Comcast building met uitkijkpunt top of the rock, op de 70 ste verdieping heb je een waanzinnig uitkijkpunt op de empire state building en de rest van de stad. Kaartjes aan de kassa zijn 37 dollar per persoon dus nee da hoefde niet voor ons, we zouden wel naar de empire state building zelf gaan dan en daar naar boven gaan. Ook omdat dit bij onze sightseeing pass bij inzat. De empire state building is weer zo een symbool in de stad en een wereldberoemd gebouw uit verschillende films zoals sleepless in Seattle, King Kong, independence day... Het gebouw telt 102 verdiepingen, we pakken de lift maar naar boven haha. Hier blijven we tot zonsondergang zodat we foto's hebben van tegen het schemeren aan en in het donker zodat we later niet nog eens moeten terug komen. Dan nemen we de metro naar Broadway waar we weer gaan eten bij Planet Hollywood, dat was goed en snel. En zo zat onze dag er weer op. De volgende dag gingen we weer naar State of Liberty , deze keer zouden we voet aan wal zetten daar en niet vanop afstand naar het vrijheidsbeeld kijken. Graag hadden we ook in de kroon eens een kijkje gaan nemen, maar daar moet je 3 maanden op voorhand voor reserveren dus dat zat er niet in voor ons. Alvorens we nog naar State of Liberty gingen liepen we nog even langs Wallsteet omdat het toch in de buurt is. Het was maandagmorgen en we waren er vroeg bij, de New Yorkers gingen naar het werk,de schoolkids naar  school, en wij liepen de toerist uit te hangen. Heerlijk!... Een beker koffie gekocht bij Starbucks en dan nog snel even kijken of het weer zo druk was bij de bronstige stier. Nu was het iets rustiger en konden we een beter foto nemen. Dan was het dus tijd voor het vrijheidsbeeld, en je krijgt er het zicht op de skyline van NY gratis bij. Later op de dag huurden we weer een fiets om over de Brooklyn bridge te rijden, en terug ook natuurlijk. We hebben ooit op slechtere locaties de pedalen moeten rond trappen, haha. Eenmaal zo goed als boven op de brug zetten we de fiets tegen de reling van de brug, ik zet mijn fiets eerst stevig tegen de brug, waarop molleke haar fiets ook tegen de brug zet. Picturetime! .... BANG... fiets van molleke op de grond ( as ge ze nie int oewg hawt eh) hahaha da zegt ze altijd over mij. Wel een geluk dat er niks uit haar mandje dat op haar stuur vast zat naar beneden valt, zoals het hangslot bijvoorbeeld. Maar gelukkig zonder al te veel erg konden we verder hoor. Chinatown stond ook nog op onze planning die dag. Niet zo speciaal, gewoon veel Chinezen en veel rommel wat ze blijkbaar souvenirs noemen  in de winkeltjes. Dan hebben  we nog over high lines gewandeld. Dit was vroeger een monorail die boven de stad reed in de wijk Chelsea. Dus je hebt de begane grond waar de auto's rijden, en dan heb je high lines erboven, een traject van 2,5 km. De sporen liggen er nog wel maar er rijdt geen tram meer en deze weg is omgebouwd tot wandelstraat nu. Wat me opvalt is dat er gras groeit en planten en bomen staan. En ja, onder je daar rijden dus auto's, zeer bizar als je het mij vraagt. We wandelen van daaruit naar het hotel om de rugzakken te droppen, die beginnen om de duur echt door te wegen. Madame Tussauds hebben we ook bezocht, een museum met wassen beelden van celebrity's. Niks speciaals aan eigenlijk. Voor het avond eten hadden we ons oog laten vallen op een Italiaans restaurant met als concept sharing of anders gezegd delen. Maar das niet gemakkelijk als je beide voor iets ander goesting hebt. Ik bestel de spaghetti pomodori met mega grote gehaktballen, molleke de pasta Alfredo met crushed peppers en parmezaanse kaas, en achja doe ook nog maar een portie lookbroodjes. "Are you sure? " zegt de ober... ja tuurlijk ben ik zeker. Nogmaals zegt de ober dat het concept delen is hier. "Bring it on"zeg ik... Half uurke later brengt hij een gigantische schaal (die niet op onze tafel paste) aan tafel. Hij heeft nog een extra bijzet tafeltje bij. Hij zet de 2 grote kommen pasta en de lading lookbroodjes op tafel. Bon apetito! Ik heb me ziek gegeten, de pasta was zo lekker maar toch echt véééél te veel, wat de ober al herhaaldelijk duidelijk maakte. Dan zijn we moe en voldaan van tafel gegaan, en hebben we nog wat foto's bij Times Square gemaakt en nog 3 uurtjes gaan slapen. En nu?... Nu is het 13 maart. Happy Birthday buddy!

1. Nicky maes:
    13 maart 2018
    Geweldig verhaal weer. Weer krijg ik kippenvlees hoe je dit verteld.jullie hebben het echt naar jullie zin levensgenieters. En groot gelijk geniet ervan.
  2. Ma:
    13 maart 2018
    Amai al die bekende plaatsen,kan me voorstellen als ge da daar allemaal ziet da moet overweldigend zijn.
    Wat is ons landje dan toch klein .