Het Krugerpark

24 september 2023 - Durban, Zuid-Afrika

Vanwege het hoge amusementsprogramma is het even geleden dat er nog een nieuwe update is gekomen van ons reisverslag. Druk, druk.

De voorbije dagen bezochten we dus het Krugerpark, de thuisbasis waar de de big five leeft. Het park heeft een oppervlakte van bijna 20.000 vierkante kilometer! Even ter vergelijking, héél België heeft een oppervlakte van 30.000 vierkante kilometer. De big five is de benaming van 5 dieren, namelijk de olifant , de neushoorn, de leeuw, het jachtluipaard en de waterbuffel. Natuurlijk zijn er ook vele andere soorten dieren aanwezig. Maar het is altijd toch de bedoeling dat je deze dieren op je weg tegen komt, al moet je natuurlijk ook geluk hebben. Dieren komen nooit op bestelling even goeie dag zeggen. We verlaten dus ons plaatsje in Graskop en rijden na het ontbijt richting het krugerpark. Een ritje dat ongeveer 2 uurtjes in beslag neemt. Het park heeft verschillende Gates langs waar je binnen kan, en alvorens je het park binnen gaat krijg je de informatie dat je NOOIT de wagen mag uit stappen zonder het bijzijn van een ranger. En dat je niet van de weg mag uitwijken, dus niet off-road gaan rijden. De nummerplaat van de auto wordt opgeschreven aan de gate, en je dient de naam van je accommodatie door te geven aan de controlepost als je effectief blijft overnachten in het park. Met een brede glimlach, zo blij als een kind in een snoepwinkel rijden we het krugerpark binnen. We spotten onderweg naar onze accommodatie al enkele giraffen, en impala’s. Het kriebelt echt om dan toch uit de auto stappen of dichter naar die dieren toe te rijden. Maar we gehoorzamen de regels, en rijden in ongeveer een uurtje naar onze bestemming waar we zullen overnachten. Africa On foot heet dit kamp. We checken in, krijgen nog wat praktische informatie over de game drives die we gaan maken. We dienen ook een papier te ondertekenen waar we verklaren dat we ten allen tijden richtlijnen moeten opvolgen. Zo staan er belangrijke zaken in van wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld geen  foto’s maken met flits, geen  dieren te roepen door bijvoorbeeld het welbekende tsss-tssss geluid te maken, niet rechtop staan in de open jeep, …om er maar een paar te noemen. Allemaal prima voor ons, en daarna laat de receptioniste ons de kamer zien. Het kamp is opgedeeld in allemaal losse compartimenten. Het hoofdgebouw waar we zullen eten hangt samen met een zithoek. En verder zijn de accommodatie waar de gasten slapen onderverdeeld in rondavels. Dit zijn eigenlijk hutjes van steen, waarbij de raamopening dicht gemaakt is met gaas. Er is wel een badkamer, en toilet aanwezig. Het hemelbed met klamboe maakt het helemaal àf! We krijgen nog een lunch alvorens we onze eerste Safari gaan maken. Deze maaltijd wordt geserveerd om 14:00 uur en we hebben nog een uurtje tijd over alvorens we eten. We besteden deze tijd in de uitkijktoren van het kamp. We klimmen op het laddertje en zetten ons in een stoeltje, zo een kleine 10 meter boven de begane grond. Niet veel later duikt er een giraf plotseling op achter een boom en hij staart ons aan. Cool zeg. Daarna is het tijd voor onze uitstap in het enorme wildpark. Onze vrouwelijke ranger begroet ons en zegt “let’s see what the bush has got for us”. We zijn met een kleine groep van 8 personen. In vol blijde verwachting gaan we op zoek naar wilde dieren. De eerste dieren die we zien zijn impala’s, een steenbok en zebra’s. En dan even later steekt een kudde olifanten de weg over, waaronder ook enkele nog zeer kleintjes. Zo dichtbij, en in hun natuurlijke habitat dit meemaken is gewoon geweldig. Ze verdwijnen achter de bomen, en we rijden verder. We zien onderweg ook nog een olifant zich verfrissen in een waterplas. Stiekem hopen we dat we ook een leeuw of neushoorn of zo  tegen komen. Het wordt stilaan donker en we blijven wat op onze honger zitten want we vinden niets dat we nog niet gezien hadden. Onze vrouwelijke ranger zegt dat er onrustige vogelgeluiden weerklinken. Dit zou op de aanwezigheid kunnen duiden van een luipaard. We gaan verder op zoek. Het is nu echt donker geworden, maar we vinden niets meer. Onze tocht zit er helaas op, en we keren terug naar ons kamp. Plotseling duikt er nog een hyena op, omdat het donker is kunnen we hem ook niet zo héél goed fotograferen. Onze eerste Safari was een leuke ervaring, maar eerlijk is eerlijk, we hadden gehoopt op méér en we waren dus een beetje teleurgesteld. Eenmaal aangekomen in ons restkamp worden we verzocht om alert te zijn want er ligt een Mozambikaanse cobra op de grond. Deze slang is zeer giftig en kan vanaf 10 meter afstand zeer accuraat gif in je ogen spugen. We mogen de eetplaats nog niet in tot deze slang gevangen wordt. Eenmaal deze cobra gevangen is wordt hij ver weg gebracht. Daarna kunnen we eten en op tijd ons bedje in want de volgende dag begint vroeg met een ochtend Safari. We worden gewekt om 05:00 uur. We hopen uiteraard om meer dieren te zien. We zien een roedel Afrikaanse wilde honden vanochtend op nog geen 10 meter voorbij rennen , enkele waterbuffels op verre afstand. Deze is dus weer eentje van de big five die we kunnen afvinken. Daarna stoppen we ergens, en gaan we verder te voet op zoek. We stappen uit onze jeep, de 2 rangers  laden hun jachtgeweer, geven ons duidelijke instructies. We mogen niet praten, en moeten allen op één lijn achter elkaar wandelen. Zo staan we soms even stil om sporen te zoeken. Dit kunnen uitwerpselen of voetstappen zijn. Het enige wat we tegen komen op onze wandeling zijn 3 olifanten. We blijven wel op een veilige afstand. Na de wandeling rijden we terug naar het kamp, en wederom een beetje teleurgesteld. Weet je, het krugerpark is sowieso een fantastische ervaring, de belevenis op zich is al leuk, maar we zouden toch graag net ietsje meer wilden zien. We krijgen nog een ontbijt in het camp en daarna checken we uit. We rijden verder door het krugerpark naar onze volgende verblijfplaats. Maar wat we daar zagen overtreft al onze verwachtingen, en maakt alles ineens goed. Maar dat is voor later 😉

1. Make:
    waaaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  2. Nicky maes:
    Oneeee
    Was zo mee ik het verhaal.
    Aleee komaaan se wachten op het volgende verhaal
    Zo cool zeg en leuke ervaring
  3. Heidi Wilmsen:
    24 september 2023
    Jullie maken ons wel heel benieuwd naar het vervolg.