Tsitsikamma national park

30 september 2023 - Swellendam, Zuid-Afrika

We moeten vandaag via de garden route naar onze volgende stop. We hebben een appartementje   gehuurd in Knysna. Dit stadje spreek je “naajsna” uit. De tuinroute of garden route wordt niet zo genoemd omdat er veel mooie tuinen zijn, maar dankt zijn naam aan de groene kustlijn in dit deel van Zuid Afrika. Er zijn hier veel machtige bergketens die parallel aan de kust lopen. De regenwolken die ontstaan  blijven hangen boven het warme zeewater van de Indische oceaan omdat ze worden tegen gehouden door de bergketens. Waardoor de regen dan valt op deze route, en daarom ziet deze regio er dus veel groener uit dan in het binnenland of ergens anders in dit land. Deze weg is ongeveer 300 km lang en loopt langs verschillende steden, en gezellige dorpjes. We maken een kleine stop in Jeffrey’s bay of in surf thermen J-bay genoemd. Surfers vanuit de hele wereld komen hier samen om te genieten van zon, zee, gouden stranden en de legendarische golven. Het is één van de beste surflocaties ter wereld en jaarlijks vindt hier de Internationale Billabong surf competitie plaats. Wij zijn niet zo thuis in surfen, maar een korte stop om een koffietje  te drinken in dit stadje is wel aan te raden. J-bay is een gezellig stadje met dus tal van gekleurde surf winkeltjes, gezellige restaurantjes en barretjes. Het is wel niet zo massa druk deze wintertijd. In de zomermaanden zou er veel meer te beleven zijn. Daarna rijden we door naar het Tsitsikamma national park. De garden route loopt dwars door dit park, en onderweg kan je dus enkele loops maken om vervolgens terug op de hoofdweg te komen. Ook kan je hier vele wandelingen maken, kano en lilo varen, boottochtjes maken, en nog vele andere activiteiten. Wij houden het gewoon bij een wandeling langs de stijle rotswanden, slingerend door de groene natuur en over enkele 10 tallen meterslange hangbruggen, die boven het water zweven. Onderweg zien we enkele kano vaarders het ruige zeewater trotseren en verdwijnen in een enge spelonk op de rivier. Na de wandeling rijden we verder naar de Bloukrans brug . Deze brug moet je ook over als je de garden route volgt. De Bloukrans brug is met een hoogte van 216 m de hoogste commerciële brug in de wereld waar je van kan bungeejumpen. Voor die waaghalzerij voel ik me al wat te oud, haha. We zien er enkele de sprong in het diepe maken, en horen het gegil tot boven. We zetten onze autorit verder door het park en genieten nog verder van het uitzicht. Zo rijden we dus tot Knysna, waar we een appartementje hebben voor de nacht. Knysna is wederom een gezellig stadje aan het water, met vele restaurantjes en winkeltjes. Het doet me een beetje denken aan pier 39 in San Fransisco. Natuurlijk wel in het klein. We doen ons weer te goed aan een gezellig dinertje, en zo kunnen we weer klinken op een alweer plezante dag. Schol!

1. Nicky maes:
    30 september 2023
    Lekker genieten en idd schol
    Toppertjes