Big birds @ de klein karoo

1 oktober 2023 - Paarl, Zuid-Afrika

Vandaag staat een bezoek aan een struisvogel farm op onze planning, een geweldige autorit door de klein karoo, en een vrije namiddag in Swellendam.  Laten we er maar eens aan beginnen. We verlaten het appartement in Knysna en rijden weer langs de tuinroute. Waarna We in de stad George de route verlaten, en door de klein karoo rijden. De klein karoo is een half-woestijn, dus we zien dorre landschappen omringd met kleurrijke bergen. In het begin zien we nog wel massaal wilde  bloemen over de uitgestrekte vlaktes, en wegen die achter de bergen lijken te verdwijnen. Deze bergen zullen we over moeten via de swartbergpas , maar we stoppen eerst onderweg bij een struisvogel boerderij in de stad Oudtshoorn. Oudtshoorn staat wereldwijd bekend om zijn talloze struisvogels. Niet minder dan 90 procent van alle struisvogels ter wereld leven in Zuid-Afrika. Op de boerderij krijgen we een rondleiding, mogen we op struisvogeleieren staan. Hier is een weetje: 1 struisvogelei  heeft de capaciteit  van 24 kippeneieren. Ze zijn ook zeer vetvol, al is het struisvogelvlees dan weer zeer mager. We mogen de grote vogeltjes voederen met de hand. Molleke heeft zelfs een nekmassage gekregen van 3 struisvogels. Misschien leg ik dit beter even uit. Je houdt een voederbak in je 2 handen recht voor je uit, terwijl de big birds achter je staan. Deze komen dan voorover gebogen uit de voederbak eten. De dieren hun lange hals leunt dus op je nek en schouders wanneer ze hun voedsel opknabbelen. Door die snelle bewegingen van de vogels krijg je trillingen. Molleke stond er toch maar bij met een bang hartje, en ikzelf houdt niet zo van massages, haha. Na de rondleiding rijden we dus over de swartbergpas. Een kronkelende weg waar we veel in hoogte stijgen, en vervolgens weer dalen. Zo een weg waar Molleke redelijk mottig van wordt, dus je kan het al wel raden. Na al dit natuurgeweld komen we aan in Swellendam. Aangename stad , met veel goede restaurants. Gewoon goed voor 1 nachtje te verblijven. Ons huisje dat we daar geboekt hebben is wel één of zo niet, het beste dat we al gehad hebben. Alleen is het weer hier niet zo fantastisch. Redelijk bewolkt, maar geen regen. We wandelen even door het stadje, gaan het shoppingcenter even binnen en we stoppen ergens voor een terrasje te doen. De rest van de avond is quasi hetzelfde als de vorige 2 weken. Op restaurant en daarna de snaveltjes en oogjes dicht. Slaapwel, en morgen gaan we naar Fransschoek.

1. Nicky maes:
    1 oktober 2023
    Wel cool om te zien dat de vogels over molleke haar nek gaan.
    Ze te zien was molleke een bikke bang.
    Ik zou verminderen denk met zo geweld van een beest achter u haha.
    Guli zijt toch een geweldig duo same se.
    Tof om de te zien en te horen hoe jullie genieten
    Geniet er nog maar super hard van.
    En slopwol