Ellentrik, nie werken nie

18 september 2023 - Pretoria, Zuid-Afrika

Goeienaand, Ek het tyd om iets op my rekenaar te skryf.

De vertaling van deze zin is toch niet nodig, als je een beetje moeite doet kan je dus perfect Zuid Afrikaans verstaan. Na een deugddoende nachtrust begon onze dag vandaag met een lekker ontbijtje op de ranch waar we verbleven. Lekkere tikkeneitjes met spek, toastjes en een tasje koffie. Meer moet dat niet zijn. Buikje rond en dik, en dan de auto terug inladen en ribbedebie. Alhoewel, eerst nog even naar het toilet voor de grote boodschap te doen. En gelukkig net op tijd gezien dat er geen holrol meer was. Of beter gezegd geen toiletpapier. Dan zeg je gewoon, nie holrol nie, haha. Vandaag reden we naar Graskop, een dorpje waar we 2 nachten zullen verblijven. Een autorit  van ongeveer 3 uur. Natuurlijk hadden  we nog enkele stopplaatsen onderweg uitgedokterd zodat deze rit wat langer duurde. Maar “mannenkelief” die wegen soms… echt we mogen blij zijn dat onze bumper er nog aanhangt, dat onze banden nog niet plat zijn en misschien zelfs blij zijn dat we nog 4 banden hebben. Op de meeste grote wegen en snelwegen kan je vlotjes rijden maar op die verlaten weggetjes rijdt je toch maar beter voorzichtig.  Het landschap is zéér te waarderen en dat maakt alles goed. Onderweg stoppen we bij Lone Creek Falls, Sabie Falls en Mac Mac Falls. Dit zijn watervallen die onderdeel zijn van de Panorama route die we morgen  nog verder zetten. De Panorama route is sowieso één of zo niet de mooiste route die je kan rijden in Zuid Afrika. Na al dit natuurgeweld komen we in de late namiddag aan in Graskop. We zullen verblijven in guesthouse “A Pelgrims rest”. Je wordt terug gekatapulteerd in de tijd als je hier binnen stapt. Zie de bijgevoegde foto’s en je weet wat we bedoelen. Het lijkt net een klooster maar het zou een Brits coloniale stijl zijn, dat doet denken aan de goudmijnen in de jaren 1800. In iedere geval is het zeer charmant, speciaal en was er een vriendelijke dame die ons verwelkomde. Ze gaf ons waardevolle informatie over de load  shedding. Load-shedding komt erop neer dat Eskom, de grote energieleverancier van Zuid-Afrika, diep in de problemen zit. Er zijn schulden, mensen betalen niet, hele steden betalen niet, en de kosten om alles gaande te houden zijn te hoog. Met andere woorden: het bedrijf kan niet genoeg energie leveren en schakelt de elektriciteit op bepaalde momenten uit. Wanneer, en waar in Zuid Afrika wordt op voorhand aangekondigd via een App op je telefoon. We hebben dus meteen ook deze app geïnstalleerd. Wel handig dus. De dagen waarop load-shedding plaatsvindt, worden opgedeeld in fases. Fase één tot en met fase vier.

Fase één en twee zijn dagen waarop de elektriciteit laat in de avond of midden op de dag voor relatief korte momenten wordt uitgeschakeld. Fase drie en vier zijn wat lastiger. Dan zit je langer zonder stroom, en vaak twee keer per dag. Dan kan het zomaar zijn dat je twee keer op een dag vier uur lang geen stroom hebt.

Ach we zullen wel zien, wat er allemaal van aan is. We hebben ook nog een lekkere pannenkoek gaan eten bij Harrie’s Pancakes hier in het dorp, een warm badje genomen en ‘s avonds gaan dineren bij kaarslicht. Supergezellig restaurant, waar onze host van ons verblijf een tafeltje had gereserveerd voor ons aan het raam.  Het uitzicht was fantastisch, het eten was overheerlijk, en dit allemaal bij kaarslicht.

En nu besef ik ook waarom… jullie ook? …Omdat den “ellentrik” uitviel, net toen we de rekening vroegen.

Dat is natuurlijk lastig, maar niet onoverkomelijk. Eerlijk is eerlijk, dit is Afrika!

Voortaan toch eerst de app checken… en nu welterusten.

1. Nicky maes:
    Prachtig gewoon.
    Veel plezier sjaties
  2. Nathalie Peeters:
    19 september 2023
    Jullie hebben weer de tijd van jullie leven. Genieten maar
  3. Pascal:
    19 september 2023
    Heel veel plezier daar x
  4. 19 september 2023
    Ooooo leuk om te lezen dat jullie het daar naar jullie zin hebben 👍geniet ervan dikke knuffel tante mimi 💋
  5. Make:
    19 september 2023
    mooi daar maar ga nie zo op de rand staan van die bergen of rotsen