Zuid Afrika

18 september 2023 - Middelburg, Zuid-Afrika

We zijn er weer aan begonnen.

Onze jaarlijkse grote vakantie, waar we altijd hard naar uitkijken.

Jaar na jaar, en jaar na jaar hebben we steeds Zuid Afrika als mogelijke vakantie bestemming op de spreekwoordelijke tafel gegooid. En jaar na jaar is het ook iets anders geworden. Dit keer waren waren we er steevast van overtuigd, en zijn we sinds Januari beginnen plannen. Welke route nemen we? Wat willen we zeker zien? Waar slapen we, en wat gaat dat allemaal kosten. Het enige wat we met zeker wisten, was dat wij  het moeten betalen. En na wat puzzelwerk ontstaat er dan een reisschema dat vast ligt, een route die we zelf bepaald hebben, en hotels of appartementjes dat we zelf gekozen hebben. Nu is het dan eindelijk zover. We zijn aangekomen in ons eerste hotelletje net buiten Middelburg. En nee, niet in Holland. Die plaatsnamen in Zuid Afrika klinken grotendeels hetzelfde als in Nederland. De taal  in het algemeen is net vereenvoudigd Nederlands. Maar daar kom ik later nog wel eens op terug. We vlogen van Brussel naar Dubai, en Dubai naar Johannesburg. Johannesburg is de hoofdstad en één van de meest gevaarlijke steden ter wereld. Het leek ons verstandig om meteen na onze landing hier te vertrekken. We pikten onze huurwagen op in de luchthaven en haalden nog wat geld af uit de automaat en reden naar Middelburg mall. Ze betalen in Zuid Afrika met de ZAR of beter gezegd de Zuid Afrikaanse Rand.

1 euro is ongeveer 20 Rand. En Middelburg mall is een shoppingcenter vergelijkbaar met dat van Wijnegem. Dus auto rijden, easy peasy zou je denken. Misschien wel, maar in een vreemd land waar men links rijdt , na 20 uurs reizen in een drukke stad en met het stuur aan de andere kant van de wagen, een GPS die zijn signaal niet gevonden krijgt en een dame naast mij die om de 10 meter “pas oep eh” roept. Hmmm, dan denk ik daar toch even anders over. Die eerste kilometers waren inderdaad wel wat aan de spannende kant. Vanaf het moment we buiten de stad waren viel dit wel mee. We rijden in een witte  Hyundai Venue turbo. En gelukkig hadden we een automatic genomen zodat schakelen met de linkse hand al vermeden kon worden. In Middelburg mall hebben we gegeten, voetbalshirts gekocht en nog wat hapjes en drankjes voor onderweg. Ons Hotelletje was de volgende stop en tevens ook onze eindbestemming voor vandaag. Een ranch helemaal  afgelegen en enkel te bereiken via hobbelige zandpaadjes, en je hoort het al… onze gps kent die paadjes niet. Haha. Geen stress, Hakuna  Matata.

1. Nicky maes:
    18 september 2023
    Oooo yes,
    We kunnen terug mee volgen.
    Onze dagelijkse verhalen om te lezen.
    Geweldig en we kijken er naar uit naar de spannende verhalen weer.
    Maar sister en brother belangrijkste is genieten,genieten en nog eens genieten.
    Ale tot het volgende verhaal he