Munduk moding plantation resort

5 juni 2022 - Munduk, Indonesië

Wat was dit heerlijk opstaan in de buitenlucht, en de zon zien opkomen achter de waterval. Gisterenavond hadden we nog met onze gids uit Seminyak via Whatsap een deal gesloten. Wij zorgen ervoor dat hij alle dagen werk heeft, en hij zorgt ervoor dat wij alle schoonheden die Bali bezit  kunnen bewonderen. Natuurlijk niet allemaal, maar toch diegene waar wij in geïnteresseerd zijn.  Dus onze plannen wijzigen,  en we besluiten om eerst al onze bagage te gaan halen in de guesthouse in Ubud. Onze gids Nyoman komt ons ophalen na het ontbijt en we rijden naar Ubud centrum.   Wanneer we aankomen verontschuldigen we ons tegenover de eigenaars van deze verblijfplaats en we zeggen dat het te lastig is om steeds terug naar hier te komen om nieuwe kledij op te pikken. Ze begrijpen het en ze zeggen erbij dat we altijd welkom zijn. Dus Nyoman is onze gids voor de komende 2 weken. Later wanneer we  gaan lunchen zouden we een route uitstippelen, zodat we ongeveer een idee hebben waar we een slaapplaats kunnen zoeken. Maar eerst stoppen we nog voor een traditionele barong dance te kijken. Eigenlijk is deze dans meer een komische toneelvoorstelling met gemaskerde mannen en wordt geheel voorzien van live  muziek. Deze muziek wordt gespeeld op traditionele instrumenten zoals een xylofoon en andere slaginstrumenten. Voor wat wij tingeltangel zouden noemen…haha, is voor hun muziek. Na deze show rijden we verder naar een plaatsje waar we gezellig kunnen eten. Ondertussen stellen we provisoir een reisschema op met de dingen die we zeker, misschien, en wat we zeker niet moeten zien. Sommige afstanden lijken niet zo ver, maar vergis je niet. Het is niet zo omdat Bali een klein eiland is dat je niet lang  onderweg kunt zijn. Wij hadden gedacht dat je méér watervallen zou kunnen bezoeken op één dag. Maar onze gids weet natuurlijk beter dan wij dat je bij sommige watervallen best een tijdje moet wandelen voor je er bent. En de wegen er naar toe niet al te toegankelijk zijn. Maar we geraken er wel uit en het schema lijkt haalbaar, en niets is een probleem voor Nyoman. Na de lunch rijden we naar onze eerste waterval, de tegenungan waterval. Deze is niet de hoogste maar heeft wel een groot debiet aan waterkracht. Zeker niet bestemd om bijvoorbeeld onder te zwemmen of onder te staan. Het is een zeer warme dag, de zon brand op je huid en de zoute zweetdruppels sijpelen van je voorhoofd. We moeten eerst een kwartiertje de trappen af dalen naar de waterval, en we pauzeren regelmatig om wat foto’s te maken. Maar we beseffen ook maar al te goed dat elke trap die je afdaalt ook weer omhoog moet. De tegenungan waterval is een best toeristische trekpleister, al valt het volgens onze nieuwe vriend Nyoman wel mee. Beneden poseren we met tekstbordjes die je kan uitkiezen… er zijn er heel veel. “Kiss my ass” zag ik als eerst en besloot die te nemen, Molleke neemt “Mom, i’m fine”. Daarna de trappen weer omhoog met een paar rustpauzes, want in één trek omhoog dat laat onze rug  en benen niet toe. Na het bezoek van de waterval rijden we door naar de Pura Taman Ayun. Dit is een tempel die omringd is door grachten aan de zijde van de tempel. Voor ons is een tempel  gewoon een Oosters gebouw maar voor de lokale bevolking een deel van hun leven. De hindoes moeten namelijk alle dagen van hun leven een offer brengen aan de goden. Deze offer bestaat uit rijst, koekjes en bloemen. De meeste hindoes hebben een kleine tempel bij hun huis gebouwd waar ze kunnen offeren aan de goden. Ik ga me er niet te veel in verdiepen maar je wordt er toch mee geconfronteerd hier en het is wel eens mooi om te zien. Na de tempel rijden we naar Munduk, de stad waar we zullen overnachten. Dit hotel had ik thuis al op internet gezien en de goedkoopste kamer kost normaal rond de 500 euro per nacht. Dat zou ik er niet aan kunnen besteden, maar omwille van Corna en weinig toeristen kan je er nu overnachten voor 170 euro per nacht, met ontbijt inbegrepen. Het hotel krijgt op Booking.com ook een 9.6 op 10 dus zeker niet slecht. Bij aankomst wordt je naar je kamer gebracht in een golfkarretje. De villa waar we slapen heeft een ligbad , een douche en een buitendouche. Het hemelbed is bijna 3 meter breed, het is versierd met echte bloemen en er staat een olifant op, gemaakt van een handdoek. Je ziet aan alles dat het luxueuze is. Aan infinitypool  kan je waanzinnige foto’s maken. Het lijkt op foto alsof je aan het eind van de wereld staat als je op het randje van het zwembad gaat staan .Het  resort heeft meerdere zwembaden, maar twee zijn er bestemd voor alle gasten. De andere zijn privé. Het avondeten dat we hier bestelde was ook allemaal tip top. Kippenspiesjes op je mini tafelbarbeque, biefstukje met kleine aardappeltjes gebakken in lookboter, gewokte groentjes… overheerlijk. Het werd een korte nachtrust want we wouden vroeg in de ochtend nog wat foto’s maken aan het zwembad. Na het ontbijt kreeg ik een telefoontje… maar dat verhaal is voor een andere keer.

1. Make:
    mooi ben jaloers
  2. Gwenn Stoops Moerman:
    5 juni 2022
    Weer een fantastische reis en ervaring he collega
    Stiekem toch jaloers hoor 😘
  3. Nicky maes:
    5 juni 2022
    Oooo nonkel kim wie belde er nu? Nu zijn we wel benieuwd zenne vertel haha.
    Top verhaal, top vakantie, top om jullie belevenissen weer te kunne lezen en volgen.
    Toppers die genieten, Toppers van de grapjassen.
    Geniet ervan sister en brother
  4. Nicky maes:
    5 juni 2022
    En idd stiekem hard jaloers haha
  5. Elpedro:
    5 juni 2022
    Den Padre weer gebeld denk.
  6. Ma:
    6 juni 2022
    Wat een avontuur weer en prachtige locaties.