Zen Hideaway

3 juni 2022

De dag begon met veel kabaal. We lagen nog knus in ons bedje toen we gewekt werden door de natuurlijke wekker. Namelijk de apen die op ons strooien dak lagen te spelen. Ik deed mijn ogen open en het eerste wat ik zag was een aap die me aan staarde door het grote venster net onder het dak. Wakker worden en het eerste wat je ziet is dus een aap, dat gebeurd ook niet alle dagen. Eigenlijk wel bijzonder. Ik moest mijn vorige reisverslag nog verder maken omdat er geen WiFi verbinding was in de avond ervoor. En eveneens in de ochtend was er ook geen WiFi, dus had ik het verslag maar uitgetypt bij “mijn notities” en later wanneer ik WiFi had kon ik het wel online zetten. Maar goed we besluiten om vroeg op stap te gaan en we zoeken een taxichauffeur die ons naar onze volgende accommodatie brengt. Natuurlijk weer links en rechts en boven en achter ons zien we de monkeys . We zijn aan het wandelen en zien een bordje staan met taxi, we vragen hoeveel het zou kosten om ons naar Zen Hideaway te brengen. De naam van ons verblijf. We schrikken van het bedrag en we wandelen verder. 100 meter verder zit een jonge gast op de stoep naast zijn brommertje. Hij knikt en we begroeten hem ook “hallo goodmorning”. Hij vraagt of we een taxi nodig hebben, hij is wel geen taxichauffeur ofzo maar hij lijkt ons best aardig. We vragen eveneens hoeveel het kost om ons weg te brengen. Hij vraagt ongeveer 3 keer minder dan de officiële taxichauffeur. Snel beslist wat ons betreft. Hij zegt ons dat we even moeten wachten omdat hij zijn auto nog moet gaan halen. Hij stapt op zijn brommertje en weg was hij. Vijf minuutjes later staat hij voor ons paraat en kunnen we 45 minuutjes van zijn diensten genieten. We komen aan bij Zen Hideaway, 3 exclusieve villa’s waar je volledig omringd bent met de natuur en alsook alles in open lucht is. Van keuken tot badkamer, van zitkamer tot slaapkamer. Wat zeg ik slaapkamer? Ik bedoel 3 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer wel buitenmuren en een dak heeft, en alsook hangt er een airconditioning. De villa is gemaakt van teakhout en is 150 jaar oud. Een pareltje is het, en ik raad het iedereen aan wie ooit naar Bali gaat. Niet goedkoop maar de ervaring en het uitzicht is fenomenaal. Er hangt ook een schommel tussen 2 palmbomen die uitzicht geeft over een waterval, ongeveer een kleine honderd meter lager. Maar vooraleer we kunnen genieten van onze villa moeten we wachten, want de check-in is namelijk vanaf 14:00 uur. We kunnen wel onze bagage al afgeven aan de housekeeper en schoonmaaksters. Ons plan voor vandaag was, om de tegallalang rijstvelden te bezoeken, een tempel en ook Bali swings.  We vragen aan de eigenaar van de villa of we naar de rijstvelden kunnen wandelen want op googlemaps lijkt het ons niet zo heel ver. Maar dit viel ferm tegen, alsook de tempel was te ver. Bali swings is naast onze accommodatie dus dat konden we meteen doen. De housekeeper vraagt of we de rijstvelden en de tempel willen bezoeken zodat hij een vriend van hem kan bellen. Die vriend zou ons dan vervoeren naar de rijstvelden waar we in zouden kunnen wandelen met hem en dan later naar de tempel rijden. Voor ons geen probleem want we moeten toch wachten tot 14 uur en het was nog best vroeg in de ochtend. We besluiten dan om eerst Bali swings te doen, zodat de vriend van de man tijd heeft om ons te komen halen. Bali swings is een klein park waar verschillende schommels en schommelbedjes zijn waar je kunt genieten van het uitzicht terwijl je dus als het ware schommelt in een reuze schommel. Er zijn ook fotogenieke plaatsen waar je in een groot nest kan zitten. Eigenlijk is deze plaats meer bedoeld om mooie foto’s te maken  of laten maken door een fotograaf. Later kan je dan de foto’s kopen. Misschien zijn de foto’s van de fotograaf een beetje mooier dan die van ons maar we vinden onze foto’s mooi genoeg dus we kopen er geen. Als we rond zijn geweest is onze nieuwste chauffeur er, namelijk die vriend van de villaverhuurder. We rijden naar de rijstvelden, deze zijn niet de mooiste van Bali, maar we kunnen de mooiste beter voor later houden. Safe the best for last. Eerst besluiten we nog om ergens te lunchen alvorens door de rijstvelden te klauteren. Eerst onze  energie wat op peil brengen want zo naar beneden wandelen en weer naar boven door de rijstvelden is geen labeur. Jan Becaus zou zeggen “gene kattenpis”. Na deze tocht is het tijd voor de tempel, genaamd Tirta Empul. De tempel is bekend vanwege haar heilig water dat uit een nabijgelegen bron komt. Na dit alles kunnen we terug rijden naar de villa. Enkel stoppen we nog voor geld te wisselen in een officiële wisselkantoor, en ook in een supermarkt. Eens we in de villa aan komen kunnen we van harte genieten van het uitzicht en gezellig douchen in de buitenlucht. Ik sta te douchen en er komt een grote salamander goede dag zeggen. Hij kruipt terug omhoog en ik kruip nu in mijn tram. Slaapwel.

1. Nicky maes:
    3 juni 2022
    Woooow . Testrak watsapke gedaaan wat een uitzicht, mooie hotelletje, prachtig gewoon.
    Ik zou zeggen geniet hier maar van en voorzichtig met de schommel he