Osaka

30 september 2024 - Osaka, Japan

Vandaag zijn we na een korte nachtrust weeral vroeg op stap. Het was gisteren toch nog later geworden dan verwacht. Ook de jetlag speelt hierin nog een rol natuurlijk. Je valt pas laat in slaap, ook al ben je moe. En onze beentjes zijn ook serieus op de proef gesteld want we halen vlotjes de 30 duizend stappen op 1 dag. Wat overeen komt met een wandelingetje van 20 km. Je wil ook zoveel mogelijk zien natuurlijk. We zijn gisteravond langs Dotonbori geweest. Dotonbori is de meest hectische straat ter wereld qua gevelreclame. Ben je in Japan geweest, dan ben je bekend met de realistische plastieken presenteergerechtjes. Zoals een plastic kom ramen op ware grootte, om aan te duiden wat je kan eten in een restaurant). Een plastieken spiegelei met rijst of octopussen. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Echt gek hoor. Alleen bij Bij Dotonbori gaan ze nog een stapje verder en maken ze het voor toeristen nog makkelijker om te zien wat er op het menu staat. Op de gevels van de restaurants hangen namelijk reusachtige krabben (waarvan de poten bewegen), kogelvissen, koeien op ware grootte, en ga zo maar door. Zo is in een keer duidelijk wat je in een zaakje kunt eten. Naast de eettentjes vind je in de hoofdstraat veel arcadehallen waar je Nintendo spelletjes kan spelen, karaoke kan zingen of eender wat proberen te grijpen uit een automaat. Van snoep tot noodles, van knuffels en speelgoed tot haarrekjes, sleutelhangers en natuurlijk ook veel manga hebbedingetjes. (By the way, Japanners zijn echt gek op prullaria, en vinden alles Kawaii en Kawaii wil zeggen schattig.) Overdag is het al een indrukwekkend gezicht, maar als na zonsondergang de lichten aanspringen kijk je helemaal je ogen uit. Ik kan er over blijven vertellen wat we nog zagen, maar dan moet ik mijn nachtrust opgeven om dat allemaal te beschrijven. Ahja we hebben ook voor het eerst in ons leven Wagyu vlees gegeten, bereid volgens de kunst door een echte Japanner natuurlijk. Super smaakvol, boterzacht en een kostelijk grapje. Maar dat is dan ook zo een once in a life experiense, dat je eens wil doen. Vandaag zijn we naar het Osaka kasteel gewandeld na een korte nachtrust zoals ik eerder al zei. Dit kasteel stamt af uit de 16de eeuw en was ooit een van de machtigste kastelen van Japan. Boordevol historie waar ik niets van weet, maar ook wel schoon voor ons als toeristen. Dus ook een must see als je in Osaka verblijft. We bezoeken ook de overdekte Kuromon markt, deze bestaat meer dan 200 jaar en is eigenlijk een paradijs voor de foodies. De mensen die alles lusten, en alles durven eten. Ik al niet en molleke zeker niet. Zo kan je er ook fugu eten of beter bekend als de Japanse kogelvis. Omdat de vis erg giftig is, moet de kok speciaal zijn opgeleid. De kok verwijdert de giftige organen en serveert alleen de niet-giftige delen, die als een ware delicatesse gelden. De kok moet hierbij zeer goed op zijn hoede zijn, want bij de minste vergissing is het gerecht dodelijk. Alleen een kok die speciaal opgeleid is en een vergunning heeft, mag fugu serveren. Om aan de gasten te laten zien dat de vis perfect is gefileerd, eet de kok vaak de eerste hap. Ook kan je op de markt king krab poten bestellen die zijn gegrild op een rooster. Poten van een halve meter groot. Tentakels van inktvissen, zee-egels, maar gelukkig voor ons ook heerlijke ramen. Deze noodles kunnen we zelf samen stellen en bakken  op een bakplaat. Deze bakplaat is ingebouwd in ons tafeltje. En natuurlijk eten we met stokjes zoals het moet. Je krijgt ook alleen maar stokjes. Verder bezoeken we nog wat leuke sfeervolle straatjes, en Umeda sky building . Wanneer je omhoog kijkt naar de glanzende wanden van het 173 meter hoge Umeda sky building, sta je versteld van waar het menselijk vernuft toe in staat is. We gaan ook bij zonsondergang naar de  bovenste verdieping en nemen nog een roltrap naar het dak. Van hieruit hebben we een mooi uitzicht over Osaka. Ik ga nu weer even stoppen met schrijven want anders is de nacht weer te kort. Nu al denk ik, haha… slaapwel.

Foto’s

3 Reacties

  1. Nicky:
    30 september 2024
    Wat een prachtige fotoos weeral en verhaal.
    Zie maar wat je eet daar.
    Maar in het kort zijn jullie de beste stokjes eter van Japan
    Ooo had ik maar in de rugzak gekropen haha.
    Uitstappen om nooit te vergeten.
    Slaaplekker
  2. Bent:
    30 september 2024
    Toch is ni Zonne kogelvis proeven😏 das ook once a lifetime expiriance he
  3. Pedros:
    5 oktober 2024
    lekkel